Gebruikerservaringen van onze klanten met een Trinnov

Wij kunnen u veel vertellen over Trinnov, hoe het werkt, welke mogelijkheden er zijn, maar onze klanten kunnen u nog beter vertellen waarom een Trinnov hun audioset heeft verrijkt. Daarom laten we hen graag aan het woord.

"Ik heb jarenlang het paard achter de wagen gespannen"
amethystDat realiseerde ik me toen ik mij een beetje in akoestiek ging verdiepen. Pas een jaar of drie geleden ging ik de rol van akoestiek beseffen en dat je er iets aan kon doen. Een hoop jaren ben ik bezig geweest met apparatuur in plaats van met de ruimte. Vergelijk het met een sportwagen die in de file staat. Hij zou heel hard kunnen, maar niet in die omstandigheden… Ondertussen ben ik van mening dat ieder zichzelf respecterende hifi winkel elk gesprek met de klant zou moeten beginnen over diens akoestiek.
Het sterkste punt van de Trinnov Amethyst is dat hij zeer veelzijdig is, voorversterker, media renderer, akoestische correctie, phono pre en te bedienen via een tablet/pc/smartphone. Het gebruiksgemak is erg groot. Momenteel gebruik ik een MacBook air 13 inch met Chicken VNC om de Amethyst te bedienen en lekker te kunnen tweaken als ik wil. Vooral de muisbediening vind ik dan handig. Enig minpuntje is dat de interface niet op volledig scherm te zetten is zodat grafieken nog beter af te lezen zijn. Verder staat JRiver Mediacenter op de laptop en de software om de NAS te benaderen (Synology). Ik stream draadloos FLAC uncompressed bestanden naar de Amethyst en heb nog nooit een drop out gehad. De media renderer werkt dus vlot en foutloos, internet werkt ook omdat alles in hetzelfde netwerk zit. Dus even iets opzoeken over een artiest kan ook meteen. Dit gebruiksgemak verhoogt voor mij enorm het plezier in muziek luisteren, al grijp ik ook vaak naar LP/CD als ik de beste afspeelkwaliteit wil hebben.
Lees de hele review hier.
"Elke dag opnieuw een audiofeest"
st2-hifiOptimaal geluid van mijn audioset en een inrichting die mijn vrouw voor ogen heeft, gaan niet goed samen. Op basis van een compromis belandde ik met mijn high-end set in een hoek van de kamer waar het verre van ideaal is om het beste uit mijn apparatuur te halen. Een bevriende collega wees mij op de mogelijkheden die de Trinnov hiervoor biedt. Een vrijblijvende demo was overtuigend genoeg om tot aanschaf over te gaan. De correctie van de onzuiverheden die de kamer geeft, maakt dat met Trinnov er een ongekend mooi stereobeeld ontstaat. Daarbij zijn er nog veel mogelijkheden om dat naar persoonlijke smaak aan te passen in bijvoorbeeld het hoog of laag. De persoonlijke begeleiding bij het inregelen en overige adviezen maken dat het elke dag opnieuw een audiofeest is, waarbij ik tevens geniet van de nieuwe details die uit mijn muziekcollectie naar voren komen.
"Levensecht, detailrijk, ruimtelijk en vooral rust"
st2-hifiBedankt, Guido (Gydotron Wijnegem) en Jozef (een persoonlijke vriend) dat je me gebrieft hebt over het bestaan van Trinnov Audio. Een audiomerk welke aanwezig was op de Xfi beurs in Veldhoven Nederland, invoerder Ronald van Ovost van Ron’s Activiteiten Arnhem. Jullie hebben me ervan overtuigd dat dit weleens de revelatie van de eeuw kan worden. Trinnov Audio welke de ruimte akoestiek aanpakt, en wel op een zeer professionele manier, maakte mij uiterst nieuwsgierig. Dus invoerder getelefoneerd en een afspraak gemaakt voor een thuisdemonstratie, welke inmiddels heeft plaats gevonden. Het resultaat laat zich raden: alhoewel ik al over een goede akoestiek en een zeer degelijke HiFi-installatie beschik, beleefde ik na de demo van Trinnov’s ST2-hifi het gevoel eindelijk daar te zijn waar ik wilde zijn. Alles viel plots in de plooi, een ongelooflijke openbaring. Dit is pas echt muziek zoals muziek moet zijn: levensecht, detailrijk, ruimtelijk en vooral rust. Een meerwaarde voor iedereen die echt van muziek houdt. Conclusie: ik heb me het toestel aangeschaft en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Bedankt Gydo, Jef en Ron.
"Vanzelfsprekendheid, natuurgetrouwheid en realisme in muziekweergave"
altitude32Mijn naam is Jan en ik ben een geboren en getogen Brabander. Al ruim 25 jaar ben ik serieus met de audiohobby bezig, maar ik heb vooral in de afgelopen jaren een enorme sprong gemaakt in de natuurgetrouwheid en het realisme van muziekreproductie in mijn thuissituatie. Vooral het ontwerp en de bouw van mijn ‘dedicated’ ruimte (die ik ‘Confidence Mansion’ heb gedoopt) en waarbij feitelijk kosten nog moeite zijn gespaard om een zo compromisloos resultaat qua constructie, stroomvoorziening en akoestiek ter verkrijgen hebben hierbij een enorme stap opgeleverd. Veel mensen denken echter nog steeds ten onrechte dat in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte DSP niets meer oplevert, maar dat is (helaas) niet waar… er ontstaan nog steeds staande golven in de ruimte (wat resulteert in buiken en knopen op bepaalde locaties). Daarom is ook in mijn situatie ruimschoots tijd en aandacht besteed aan de optimale plaatsing van de speakers en de keuze van de luisterpositie. Nadat de bouw van de ruimte gereed was heb ik de mogelijkheid aangegrepen om een Von Schweikert VR10-MK2 speaker systeem aan te schaffen. Een groot(s) systeem met een totaal gewicht van ruim 500 kilogram met in totaal 30 speaker units geplaatst in 4 aparte torens (2 x main + 2 x sub) waarbij de sub towers (ieder 4 x 15 inch) worden aangestuurd door 2kW klasse-D versterkers.
Toen ik mezelf ondertussen met gemodificeerde mini-DSPs aangesloten op de versterkers van de subtowers in het audiofiele Walhalla waande, kwam Ronald met een Trinnov Amethyst naar Audioclub Oost-Brabant om een demonstratie te geven. Deze demonstratie was dusdanig indrukwekkend en ik was dusdanig overtuigd van de mogelijkheden van mijn systeem dat ik Ronald uitnodigde om voor mezelf te bewijzen dat ik zoiets niet echt nodig had. Dat bleek een dure ‘vergissing’ te zijn. Nadat Ronald het systeem had aangesloten, gekalibreerd en de Trinnov de optimalisatie filters had laten berekenen bleek al na enkele seconden dat de Trinnov veel meer deed dan dat ik voor mogelijk had gehouden. Ik was gelijk om. Echter 1 probleem(pje)… ik heb een surround opstelling in de ruimte staan en hoewel stereo bij mij alle prioriteit heeft vond ik twee aparte sets toch wel erg gortig worden. Ten tijde van deze thuisdemonstratie was namelijk van een Trinnov processor in multi-kanaals uitvoering nog geen sprake. Gelukkig veranderde dat binnen enkele maanden toen bekend werd dat Trinnov met de Altitude32 op de markt zou komen. Na lang wachten was ik in december 2014 de eerste privé eigenaar van een Trinnov Altitude32 in de Benelux en ondertussen heb ik ruim 16 maanden intensieve ervaring met dit prachtige apparaat. De mogelijkheden met het apparaat zijn letterlijk eindeloos en het is voor mij, in mijn streven naar audiofiele perfectie, altijd de vraag: haal ik nu echt het maximale uit de set? Daar kan ik op dit moment wel bevestigend op antwoorden. Gezien de bijzondere configuratie van het Von Schweikert systeem en de ideale plaatsing van de subtowers achter de maintowers was het met de mini-DSPs niet mogelijk om de timing tussen de main en subtowers goed te krijgen, maar met behulp van de cross-over functionaliteit in de Altitude32, inclusief de bijbehorende level en delay offset kalibratie, is het gelukt om de main en sub towers naadloos in elkaar over te laten gaan zowel qua amplitude, fase als timing! Het is een hele bijzondere ervaring om een speaker systeem full-range vanaf 20Hz super strak en tijd-coherent te horen spelen!
Voorafgaande aan de aanschaf van deze Altitude32 dacht ik altijd aan een aparte voorversterker, DAC, DSP, processor en streamer terwijl ik nu alles in 1 behuizing heb. Dat bespaart me niet alleen een hoop ruimte en geld, maar het uiteindelijke resultaat is ook nog eens beter! Daar waar vaak gedacht wordt dat de Trinnov alleen maar goede DSP doet biedt het apparaat, zoals genoemd, zoveel meer. De mogelijkheid om muziek te streamen is dusdanig beter dan via een CD dat ik alleen nog maar muziek luister vanaf de NAS (wat tevens de mogelijkheid biedt om High-Res audio af te spelen). Een andere functionaliteit die ik veelvuldig (heb) gebruik(t) is het instellen/programmeren van de target curve (hoe wil je dat je frequentie karakteristiek over het frequentie bereik verloopt?). Stel het in, pas het aan en binnen enkele seconden zijn de nieuwe optimalisatiefilters berekend en kunnen ze opgeslagen worden in 1 van de 29 beschikbare presets. Het effect is vergelijkbaar met het wisselen van bv. kabels, maar je kunt nu gericht beïnvloeden. Het tweaken van de muziekweergave ging nog nooit zo snel en doelgericht als nu. Wat de Trinnov Altitude32 me uiteindelijk heeft gebracht is dat mijn grote speakersysteem zowel amplitude als fase correct speelt in een akoestisch geoptimaliseerde ruimte. Dit resulteert in een vanzelfsprekendheid, natuurgetrouwheid en realisme in muziekweergave die ik persoonlijk nog nooit ergens anders heb gehoord. Ik durf ondertussen wel te stellen dat het mij nooit ofte nimmer was gelukt om dit resultaat te bewerkstelligen zonder de Trinnov Altitude32… kortom: “Highly recommended!”
"Het beeld staat bijna tastbaar tussen de speakers"
st2-hifiMijn huidige audioset is in de loop der jaren opgebouwd met steeds weer betere componenten. Een half jaar geleden is de Audiphon DSP vervangen door een Trinnov ST2-hifi, een optimizer voor ruimte-akoestiek en fasecorrectie van de luidsprekers. De Audiphon regelde alleen de crossover voor het laag. De Trinnov doet veel meer. Bijna geen enkele speaker of ruimte is ideaal. De Trinnov lost dat tot bijna in het perfecte op. Hiermee kun je het fase-tijdgedrag beïnvloeden en ook voor mid-hoog corrigeren. De Trrinnov zorgt dat de speakers, in een relatief kleine ruimte met niet optimale plaatsing, optimaal kunnen presteren. Dit is misschien tegen het zere been van veel liefhebbers, die vinden dat al die correcties het beeld geen goed doen. De Trinnov doet dat juist wèl. Met de laptop kan ik, als ik wil, kleine correcties doen. Grafisch krijg je dat ook in beeld wat er gebeurt, dat vind ik prachtig.
Het geluid is groot en krachtig, zonder dat het overkill is in mijn beperkte ruimte. Zonder problemen ga je mee in welke muziek dan ook, maar als je focust, liggen de details voor het grijpen. Met je ogen dicht waan je je bij de uitvoering, het beeld staat bijna tastbaar tussen de speakers. En of de Trinnov ongeoorloofde of ongewenste correcties in het geluid aanbrengt? Ik hoor het niet. In mijn oren klinkt het behoorlijk passend.
Een uitgebreid interview leest u in Music Emotion van april 2016.
"I recommend everybody to arrange a demonstration"
st2hifiThe room is 9.8 m x 6.8 m. One side (behind photographer) comprises floor to ceiling double glass windows. Distance to sidewalls is 1.35 m and 1.15 m. Distance to rear wall on the left 2.1 m. There is a corridor behind the righthand side speakers. Listening position is in the middle of the room (where Trinnov microphone is situated). The Trinnov ST2hifi is paired with a Devialet D200 amplifier, Supra QUAD speaker cables and Martin Logan loudspeakers. Music from a NAS and mostly Spotify Premium is streamed by a Bluesound Node. 
The M.L. Montis are very good hybrid electrostatic loudspeakers with very little colouration. However, when switching on the Trinnov, the sound imaging becomes significantly more focussed. The observation was confirmed by several friends. To satisfy my curiosity, I ran the system with a set of old KEF 104.2 loudspeakers (dated 1986), but I had replaced the original tweeters with Thiel Accuton C25-06-12 tweeters. Nevertheless KEF speakers kept disappointing me with a muddled response and lack of speed. In conjunction with the Trinnov, the clarity of the upper-mid range improved significantly.
Adding the Trinnov ST2hifi to my system made a very significant improvement and I recommend everybody to arrange a demonstration, possibly at home, so you can experience the impact of this great HiFi tool yourself.
"Gelijk bij de eerste luistersessie viel al op hoe alles op z’n plek viel"
amethystBij mijn zoektocht naar een audiostreamer ter vervanging van mijn superaudio Cd-speler, kwam vorig jaar de Trinnov Amethyst op mijn pad als de optie met de meeste mogelijkheden. Ik was zeer benieuwd wat deze streamer, alias digital room optimizer, zou kunnen realiseren in mijn luisterruimte waarin ik de nodige ruimte akoestische aanpassingen heb aangebracht. Dat streaming me heel wat ging brengen wist ik al, maar de Amethyst ging toch nog even verder. Gelijk bij de eerste luistersessie viel al op hoe alles op z’n plek viel. Ja, zó hoort het te klinken. Niet dat ik daarvoor veel tekort kwam, maar alles klopte ineens gewoon. Nog meer details en dynamiek, stemmen klinken overtuigend natuurlijk en dat laag: vol, groot maar nergens dik. Eigenlijk ook weer niet zo vreemd als je je beseft hoe moeilijk het is om een luisterruimte kleiner dan een concertzaal in het laag echt onder controle te houden met een fullrange luidspreker. De Amethyst laat mijn HRS100 nu helemaal tot z’n recht komen. De Amethyst mocht, nee, moest blijven! De Amethyst is een zeer veelzijdig apparaat. Het verving niet alleen mijn superaudio Cd-speler, maar ook mijn voorversterker èn het DSP voor het actief laag van de HRS100 speaker. Ik maak gebruik van de actieve x-overfunctie van de Amethyst om geen analoog filter te hoeven gebruiken voor bas en mid/hoog. Het completeerde mijn toch al fatsoenlijke akoestiek en last but not least: het geeft me de mogelijkheid zelf de gewenste frequentiekarakteristiek te bepalen. Daardoor ben ik niet meer geheel afhankelijk van de kwaliteit van het bronmateriaal. Zo kan je, door naar een andere preset te switchen, een doffe opname opfrissen, of de scherpe randjes van een jaren 80 CD’s afhalen! Bij goede opnames kunnen de filters heel precies worden berekend, bij mindere opnames kies je voor minder precisie. Als je dat wilt, ligt hier een nieuwe hobby op de loer. Ik maak hier in ieder geval dankbaar gebruik van en het heeft mij voor een groot deel genezen van de audiofiele aandoening om vooral naar die paar “perfecte” opnames te luisteren. Natuurlijk berekent de Trinnov standaard al een vijftal presets, maar ik raad een ieder aan hier zelf mee te experimenteren en alles uit je muziekcollectie, set en ruimte te halen.
"Het geluidsbeeld is breed, gedetailleerd, warm en met een rust die uitnodigt tot onvermoeid lang luisteren"
amethystAls Hifi enthousiast al een half leven bezig met het opbouwen van mn Hifi-set. Met enige regelmaat vervangen en verbeteren van componenten in mijn set, gekomen tot een prachtig geheel. Eén punt waar ik nooit helemaal tevreden over was, was de akoestiek. Er was een grote dip in het laag bij zo’n 35, 40Hz. Onlangs verhuisd naar een ruimer huis met een ruimere woonkamer. Ik had daarbij de hoop dat het geluid een stuk zou verbeteren. (Daar zelfs een beetje op gelet bij het kopen van een huis.)
Maar wat bleek, de staande golven en galm waren behoorlijk, negatief, aanwezig. Behoorlijke tegenvaller. Toen begon de zoektocht naar verbeteringen in de akoestiek, zo kwam ik, na wat zoekwerk bij Trinnov. Natuurlijk kan je pas wat aanpassen als je weet wat er niet klopt in de akoestiek. Frits, van Helios, heeft vakkundig metingen uitgevoerd en een goed voorstel gedaan. Zonder direct mijn woonkamer in een studio te veranderen. Om de galm in te perken, zijn er akoestische panelen achter de speakers gekomen. Om de akoestiek verder aan te pakken kwam Trinnov om de hoek kijken. Frits kon een demonstratie geven van de Trinnov, hierdoor was ik wel gelijk verkocht. Een behoorlijk investering maar een geweldig resultaat. Ik heb de Trinnov Amethyst met 3D-microfoon aangeschaft. Wat een prachtig apparaat. Op alle fronten verbetering, met veel mogelijkheiden tot persoonlijke voorkeuren. Eenvoudig te bedienen. Inmiddels een tijd aan het experimenteren geweest, het is weliswaar tijdrovend maar ik ben erg tevreden met het resultaat in mijn huiskamer. Het geluidsbeeld is breed, gedetailleerd, warm en met een rust die uitnodigt tot onvermoeid lang luisteren.
"Een topsysteem is een uitzonderlijk systeem geworden"
amethystHet is alweer 2,5 jaar geleden sinds de Amethyst in mijn audioketen werd geïnstalleerd, een keten die is opgebouwd uit hoogwaardige high end apparatuur (Goldmund, Pink Faun, Metronome, PSAudio, Synergistic Research). De Amethyst heeft daarin een centrale positie gekregen. Niet in de laatste plaats vanwege zijn netwerkfunktie voor streaming van high-rez audiobestanden vanuit de NAS. Maar vooral om de acoustische idiosyncrasieën van de grote woonkamer (ca 150 vierkante meter) met zijn 3 zijkamers te neutraliseren, evenals de intrinsieke imperfecties in de audioketen. Daarnaast zorgt de Trinnov voor een uitstekende afstemming tussen hoog/midden en laag via zijn actieve crossover functie in de aansturing van beide luidsprekers (elk gevoed door een 2-tal eindversterkers). De verbeteringen in frequentieprofiel, fase en timing zijn substantieel waardoor een topsysteem een uitzonderlijk systeem is geworden. Een wijdopen 3-dimensionale soundstage waarbinnen de musici tastbaar worden, de klankbalans neutraal is en de dynamiek overweldigend waar het programmatisch materiaal dat toelaat. Het resultaat is super: de muziek vloeit, is voelbaar, rijk van klank, tintelt, stampt, huilt, zingt. Zonder Amethyst was het uitzonderlijke niveau waarop ik naar muziek kan luisteren niet haalbaar geweest.
"Diepteplaatsing werd stukken beter"
Ik ben de gelukkige bezitter van een Trinnov ST2HiFi en hoe zal ik het verwoorden, dit toestel is de redding van mijn hobby geweest. Zoals velen ben ik jaren op zoek geweest naar de perfecte weergave of liever gezegd, een weergave zoals ik bij de betere demo's af en toe hoorde, maar welke ik bij mij thuis nooit kon bereiken. Allerhande apparatuur en grote investeringen later, was het resultaat nog steeds niet beter, of liever gezegd niet wat ik beoogde. Ondertussen was het me duidelijk geworden dat de acoustiek van de omgeving de belangrijkste factor was om goed geluid te bereiken. Dan maar gestart met passieve akoestische aanpassingen, door de aard van mijn woonkamer niet voldoende inzetbaar, dus terug naar af.
Dan in Veldhoven voor de eerste maal roomcorrectie via Trinnov gehoord, afspraak gemaakt voor een thuisdemo en ziedaar, een andere wereld ging voor mij open.
Wat zijn nu de grootste verbeteringen? Het stereobeeld werd breder dwz van ergens tussen de speakers, nu van hoek tot hoek, of liever gezegd, het geluid werd ruimtelijk. Het laag, eerst alles overheersend tot ong. 300 Hz is opgeschoond, baslijnen zijn nu te volgen ipv gerommel in de marge. Diepteplaatsing werd stukken beter, waarschijnlijk doordat details, zoals uitstervende geluiden (die veelal de akoestiek van de opnameruimte weergeven) nu hoorbaar zijn (minder maskering door het laag?). Rond stemmen en instrumenten leek meer ruimte (lucht) te ontstaan, Kortom mijn Trinnov heeft van mij een tevreden luisteraar gemaakt, ik bezit het toestel ongeveer 2 jaar, zou het niet meer kunnen missen.
Kan de Trinnov alles? Neen, dat kan en mag je niet verwachten, dips in bepaalde frequentiegebieden van 15 dB en meer, veroorzaakt door roomnodes, worden weliswaar minimaal aangepakt maar worden (terecht) niet weggewerkt. De voorbepaalde curven zijn zeer bruikbaar, voorzichtig geëxperimenteer via de target curven kan echter zeer verrijkend zijn. Zo heb ik ondervonden dat aanpassingen binnen 1 dB toch wezenlijke veranderingen (verbeteringen) kunnen teweegbrengen. Bijvoorbeeld hardheid in stemmen zijn dikwijls het gevolg kamerakoestiek en kunnen met minimale aanpassingen veel verbeterd worden.
Eigenlijk is mijn punt, mensen die zich herkennen in mijn problemen, draal niet, regel een demo met Trinnov en zeer waarschijnlijk ga je versteld staan hoe je installatie wordt opgewaardeerd. Ik ga er echter vanuit, dat je allereerst al getracht hebt via opstelling het beste uit je set te halen.